Matsituationer

Mat

Situation 1: Barnet vill inte äta vid matbordet. Föräldrarna har ju läst hur viktigt det är att hela familjen sitter vid matbordet dagligen och diskuterar dagen och samtalar gemytligt med varann. Barnet vill inte heller diskutera när det äter, helst vill barnet bara äta upp och springa därifrån.
Barnets svårighet kan vara att det har svårt att sitta stilla en måltid, eller att man tycker det är jobbigt att vara samlade vid samma bord eller att någon kommenterar hur man äter eller hur snabbt man äter etc.


Lösning 1: Barnet hade svårt att sitta stilla. Då fick barnet äta, lämna bordet när det blev jobbigt och komma tillbaka när barnet klarade av att sitta vid bordet en stund till.

Lösning 2: Föräldrarna slutade diskutera barnets ätande eller kommentera det. De frågade bara: Har du ätit klart, kan jag plocka undan tallriken? På detta sätt avdramatiserade föräldrarna matsituationen.

Lösning 3: Allra bäst för denna familj blev när barnet fick en egen plats i en fåtölj bredvid matbordet och kunde sitta där med sin matbricka. Barnet var med, men ändå avskild. Barnet kunde då delta i diskussionen när barnet orkade.



Situation 2: Barnet matvägrade. Ingen mat dög, endast mellanmålen som bara bröd, plättar eller jogurt. När man började undersöka det närmare visade det sig att barnet kände obehag när olika ingredienser blandades till grytor eller frestelser samt om olika matämnen rörde vid varann på tallriken.

Lösning: Familjen köpte tallrikar som var indelade i sektioner, samt gjorde mat som innehöll så lite ingredienser som möjligt. Tex. Biff och makaroni skilt, utan sås då barnet upplevde såsen som obehaglig.

Salladsingredienserna uppdelades i olika skålar, som varje familjemedlem kunde ta enligt smak och tycke. Barnet kunde äta de olika ingredienserna när de var åtskilda men inte om de var ihop.


Situation 3: Barnet vägrade och åt inte i skolan. Det var för bullrigt i matsalen och man hade för kort tid på sig att äta, samt maten var inte sådan som man kunde äta.

Lösning: Barnet fick lov att med assistenten gå iväg till ett rum i anslutning till matsalen lite före alla andra. Där kunde barnet äta i lugn och ro, utan att störas av andra. Föräldrarna fick också ett utlåtande av läkarna om önskekost, så barnet hade bara några maträtter som serverades i skolan varje vecka, varje gång på samma dag. Dessutom skickade föräldrarna med frukt, som barnet kunde äta när assistenten märkte att energinivån blev låg.

Situation 4: Barnet vägrade plötsligt att dricka mjölken. Mamman hade köpt mjölk med annorlunda förpackning och av annat märke och då kunde barnet inte längre känna igen mjölken och acceptera den.

Lösning: Familjen köpte mjölken med bekant förpackning i fortsättningen. Barnet drack glatt mjölken.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita