Ergoterapi

Ergoterapi

Ergoterapeuten arbetar med barn som har olika former av begränsningar som gör att de inte kan utföra alla aktiviteter som hör barndomen till. När ergoterapeuten arbetar med barn är målsättningen att barnen skall ha möjlighet att ta del av alla de dagliga aktiviteterna som hör till den aktuella åldern.

Det kan vara fråga om att lära sig sköta sin egen personliga vård som att klä på sig, tvätta sig, äta osv. Barnen kan också behöva få stöd i sina möjligheter att kunna gå i skolan. Ergoterapeuten kan t ex prova ut olika hjälpmedel för barnen eller stödja deras utveckling genom individuell ergoterapi eller gruppterapi.

I samband med detta har ergoterapeuten ett nära samarbete med barnets familj och även med daghem och skola. I terapin kan ergoterapeuten använda barnens viktigaste aktivitet, leken, som en del av ergoterapin. Genom leken kan man stödja barnets utveckling, men också träna upp färdigheter som kan behövas inom andra områden. Ergoterapeuten hjälper barnet och familjen så att barnet kan fungera hemma, på daghem eller skola och kan uppleva fritiden som meningsfull.

Ergoterapeuten gör alltid en individuell bedömning av barnets aktivitetsförmåga innan ergoterapin börjar. Här utnyttjar ergoterapeuten olika testinstrument för att kartlägga var problemet finns. Ergoterapeuten kan också observera barnet i naturliga situationer samt intervjua föräldrar eller andra närstående för att få en helhetsbild av barnets aktivitetsförmåga och aktivitetsproblem.

Handledning

Ergoterapeuten handleder föräldrarna och barnets nätverk av närstående, t.ex. personalen vid barnets daghem eller skola. Tillsammans planeras olika sätt att stödja barnets utveckling och lärande i var-dagssituationer. Handledningen kan innefatta metoder som främjar barnets sinnesfunktioner, motorik och lekar samt barnets styrning av sin egen verksamhet. Under ledning av ergoterapeuten kan barnet pröva och börja använda hjälpmedel som underlättar de vardagliga aktiviteterna. Tillsammans med ergoterapeuten kan barnet och föräldrarna diskutera fritidsaktiviteter som stöder barnets utveckling.

Planering av rehabilitering

Rekommendationen och betalningsförbindelsen för ergoterapi bygger på en individuell bedömning av barnet samt på en helhetsbild som skapats i arbetsgruppen och som beaktar barnets övriga terapier och stödåtgärder och familjens livssituation. Sedan ansöker man om betalningsförbindelse av staden eller FPA. Utifrån barnets och föräldrarnas åsikter och resultaten av den ergoterapeutiska bedömningen uppställs mål för ergoterapin. Målen preciseras under pågående ergoterapi.

Genomförande av ergoterapi

Terapin genomförs i form av målinriktade lekar och aktiviteter som planeras tillsammans med barnet enligt hans eller hennes intresse. De individuella målen med terapin bestämmer miljön där terapin genomförs. Terapin genomförs i allmänhet vid individuella mottagningsbesök, vilket gör det möjligt att välja miljön och redskapen för aktiviteterna i enlighet med målen för terapin. Ergoterapi kan också ges i par eller grupp. Ibland kan ergoterapi ges i form av hem- eller daghemsbesök, då syftet är att barnet tränar att agera självständigt i vardagssysslor eller då en bekant miljö gör det möjligt att använda de färdigheter som barnet har övat i terapin i vardagen. I en terapiperiod ingår ofta besök med handledning och samtal i hemmet, på daghemmet eller i skolan.




Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita