Dyslexi

Dyslexi, även kallat specifika läs- och skrivsvårigheter, innebär att det finns betydande svårigheter med läsning och stavning som har sin grund i brister i systemet som hanterar språkljud. Dessa svårigheter innebär kortfattat att man vid dyslexi har svårt att uppfatta språkljud och ljudsekvenser samt att man har svårt att skifta fokus från språkets innehåll (vad det betyder) till dess form (hur det låter och ser ut). Detta medför att det blir svårt att koppla ihop varje språkljud till "sin" bokstav och att så småningom kunna läsa och skriva automatiskt.

Många med andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, till exempel adhd eller autismspektrumtillstånd (AST), har också läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis kan dyslexi förekomma även i denna elevgrupp och det är inte alltid lätt att avgöra vad som är grundorsaken till läs- och skrivsvårigheterna.

För barn med adhd kan svårigheterna med läsning till exempel bero på att läsinlär-ningen är för mentalt krävande, att de inte klarar att hålla koncentrationen tillräckligt länge för att läsa noga eller för att läsa hela texten till slut. Detta påverkar läsförståelsen. Brister i arbetsminne är vanliga vid adhd och påverkar också negativt. När barn med adhd skriver kan de ha svårigheter med att hålla den röda tråden.

Barn med AST har oftast lättare med själva lästekniken, det vill säga att ljuda ihop bokstäverna till ord. De kan däremot ha svårare med läsförståelsen, eftersom de har svårt att tolka innehållet i texten och att läsa
mellan raderna. När de skriver har de svårt att anpassa texten till läsarens perspektiv.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita